Artikel: Funktionalismen 1925 - 1945
FORSIDE OM OS KONTAKT

Indtast dit søgeord herunder for
at finde en specifik vare. Du kan
også søge på varenummer.

SKJUL MENU

Funktionalismen 1925 - 1945

Modernisme, futurisme, kunst og politik var med til at udvikle funktionalismen. Mennesket skulle ikke længere tilpasse sig husets æstetiske proportionsopbygning - snarere skulle huset tilpasse sig menneskets behov.

Kunst og vægudsmykning:

Mange har det indtryk, at funktionalismens huse var uden farver eller dekorationer, men det er misforstået. Man tænkte i høj grad på farvernes sammensætning og påvirkning af hinanden. Man var ikke bange for at bruge kulører på både lofter & vægge. I det hele taget gik man op i materialernes samspil i interiøret - de stoflige påvirkninger, kontraster og sammensætninger imellem møbler, billeder, farver, tapeter og materialer.

Plakatkunst
Plakatkunsten blev moderne i den nyklassicistiske periode og har været det lige siden i større eller mindre målestok.

 

Valdemar Andersen forstod at hente plakatkunsten til Danmark og udvikle den i en dansk enkelthed til trods for sin japanske inspiration. Den grafiske kontrast i hans farvevalg vidner om en maler, der mestrede formidlingens kunst og kompositionens vigtighed.

Ud over hans arbejde med plakaterne arbejdede han som avistegner, illustrator, reklametegner  men også som dekorationsmaler i samarbejde med landets førende arkitekter. Bl.a. i Rigsdagsfløjen og repræsentationslokalerne på Christiansborg.

Sven Brasch var den mest markante plakatkunstner af sin tid med en produktion på over 500 plakater i løbet af 20 år. Han blev udlært som malersvend i 1904 og rejse derpå til Tyskland og Frankrig, hvor han uddannede sig til reklametegner. Han udstillede sine illustrationer og plakater i hele verden, og blev en den danske filmplakats mester. Tidens farveholdning og mode afbilledes i hans stilsikre arbejde.

Tapet udvikling med Le Cobusier:
For tapetfabrikkerne var det vigtigt at gøre sig gældende, at udvikle nye produkter i takt med tiden. Det var ikke nemt, fordi funktionalismen fremhævede råmaterialet og afstod fra dekoration og imitation, som tapetdesign i sin tidligste form netop var. En af mulighederne for tapetfabrikkerne var at indgå i samarbejde med tidens førende designere og arkitekter.

Det schweiziske tapetfirma Salubra udgav i 1931 en kollektion oliefarvede tapeter i høj, lysægte og vaskbar kvalitet. Kollektionen var lavet i samarbejde med tidens førende internationale arkitekt Le Corbusier.

Le Corbusier, udviklede til kollektionen farvesystemet "Clavier de couleurs", der rummede 12 farvetemaer: Himmel, Fløjl, Sand, Landskab m.fl. Hver af disse temaer havde 14 udtoninger, der lod sig kombinere i et system, så man kunne sammenstille vægfarver, træværksfarver m.m.

Dette var ikke kun en tapetkollektion - det var en designmanual, der kunne bruges praktisk af arkitekter og kunder for at opnå præcis det udtryk man ønskede i det enkelte rum. Kollektionen blev lovprist og brugt af førende danske arkitekter.

Tapetkonkurrencer:
I 1929 indgik tapetfabrikken Rasch og Bauhaus-skolen i Tyskland en samarbejdsaftale. Der blev udskrevet en konkurrence for skolens elever; og en Bauhaus kollektion kom på markedet som følge deraf i 1930. Kollektionen bestod af 14 småt mønstrede tapeter i varierende pastelfarver - ialt 145 tapeter, som vandt udbredelse igennem en målrettet markedsføring overfor især arkitekter.

I Danmark udbød Foreningen for Kunsthåndværk fra 1933 tapet design konkurrencer, for at højne tapetkvaliteten. Det var i første omgang ikke opløftende og nyskabende designs, der kom ind, fordi de dygtigste tegnere ikke ville vide af tapetindustrien, der havde et dårligt ry.

I 1936 stod det bedre til med tapet-konkurrencen og et af de prisvindende desings var stadig i produktion i 1963. Med tiden deltog mange kendte tegnere, tegneskoler, malerskoler, arkitekter m.fl. i tapetkonkurrencerne og var med til at føre Dansk tapetdesign op på internationalt anerkendt niveau.

Kunstnertapeterne indgik i højere og højere grad i samspil med arkitekturen men var også med til at bringe funktionalismen ind i de ældre bebyggelsesejendomme.

Blandt kendte tapetdesignere kan nævnes:

  • Tegneren Aage Sikker Hansen,
  • Arkitekten Arne Jacobsen og
  • Tegneren Ib Andersen


Kombinationstapet:
Et kombinationstapet var designet til at udsmykke en begrænset overflade i et rum. En enkelt væg, en felt, en niche el. lign. Resten af væggene skulle enten males el. tapetseres med et roligt, småtmønstret tapet i kombination med det tapetserede felt. Kombinationstapetet måtte derfor gerne være kontrastfyldt eller stormønstret.

Farver:
Farverne på en bygning eller i et rum, det være sig materialernes naturlige farve, møblement, lofterne, væggene, interiør eller træværk, var nøje afstemt efter deres funktion og hinanden. Farvernes sammensætninger og modsætninger var med til at give et rum, en flade, en bygning - karakter. Et godt eksempel er Arne Jacobsens fine farveafstemning på SAS  hotellet. De mørke, varme træpaneler skaber en fin kontrast til den grønne væg. Møblernes og gardinernes kølige petroleumsfarvede stof er afstemt, så de fremhæves og skiller sig ud, men alt udgør et hele. Rummet er i sin farve- og materiale sammensætning en udsmykning i sig selv.

Få mere viden om Funtionalismen 

Hvis du er interesseret i mere spændende information så klik dig videre på nedenstående menu:

Din vurdering af artiklen:   

< Tilbage til oversigten

MEST LÆSTE
Kalkning af facader
Rigtigt udført kalkling hverkan må eller skal smitte af. Udført rigtigt holder en kalket overflade i 8-15 år, afhængig... LÆS
Maling af indvendige døre, indfatninger, paneler m.m.
Langt de fleste indvendige døre er såkaldt fyldingsdøre. Fyldingsdøre er opbygget af en ramme udfyldt med fyldninger.... LÆS
Skønvirke 1890 - 1915
Skønvirke er en stilperiode, der ligger samtidig med historicismen og nationalromantikken. Den opstod som... LÆS
Overfladebehandling af udendørs træværk
Mange års erfaringer viser, at udvendig træværk med fordel kan behandles med malinger, der er diffusionsåbne.... LÆS
Renæssancen 1536 - 1660
Renæssancen blev grundlagt i 1400 & 1500 tallet i Italien men kom først for alvor til Danmark efter reformationen. Den... LÆS
Gamle rudeglas er guld værd
Prøv at kigge nærmere efter, næste gang du kommer i en bydel, hvor de originale vinduer er bevaret. Gamle rudeglas er... LÆS

TILMELD NYHEDSBREV
Navn:
Din e-mail:

Alle de rigtige produkter til dig og dit gamle hus

Glas er ikke bare glas !

Skal du have nyt glas i dine gamle vinduer

Find det produkt du skal bruge

Kontakt

Lær os at kende

Kan vi hjælpe dig?

Partnere

Hverringe Centrum for Restaurering
Hverringevej 185
DK-5300 Kerteminde
Tlf. +45 6332 3131
kontakt@hverringe.dk
CVR-nr. 32672124

Om os
Presse
Jobs
Persondatapolitik
Cookies

Besøg os / Find vej
Handelsbetingelser
Levering og forsendelse
Returnering af varer
Nyheder

Realdania
Fremtidens Herregård
Kerteminde LAG
Syddansk Væksthus
EU

Besøg Hverringe Gods

 

 

 

 

Tilmeld nyhedsbrev:

 

Nænsom bygningsbevaring
Istandsættelse af gamle huse
Bevaring og vedligeholdelse af gamle huse
Originale og Traditionelle Materialer
Restaurering og Bygningsbevaring
Gamle håndværksmetoder
Gamle traditionelle håndværksmetoder
Gamle vinduer og døre