Artikel: Klassisk overfladebehandling
FORSIDE OM OS KONTAKT

Indtast dit søgeord herunder for
at finde en specifik vare. Du kan
også søge på varenummer.

SKJUL MENU

Klassisk overfladebehandling

Maling består rent teknisk af tre elementer, et limstof, kaldt et bindemiddel, og et farvestof, i malerfaget kaldt pigmenter og et fortyndingsmiddel.

Fra meget gammel tid, senest i 1700-og 1800-tallets malerbøger, har man inddelt en række klassiske malingstyper i 5 grupper eller kategorier, efter deres bindemiddel, hvortil vi i dag kan tilføje én yderligere nemlig trætjære:

  • Oliefarver

  • Limfarver

  • Temperafarver

  • Lakker og lakfarver

  • Hvidtekalk og kalkfarver

  • Trætjære og trætjærefarver

I denne artikel behandles de traditionelle, klassiske malingstyper til udvendig træværk.

  • Oliefarver – hvoraf linoliemaling, med kogt linolie som bindemiddel, er den mest kendte og brugte. Derfor er vi i dag gået over til at bruge ordet linoliemaling eller linoliefarve om denne.
  • Limfarver – hvoraf celluloselim, hudlim og benlim samt carrageen-mos var de mest almindelige, men derudover også kaseinlim, der er vandfast, samt kogt melklister (rugmel). De to sidste kan bruges udendørs, de fire første kun indendørs.
  • Temperafarver – der en blanding (emulsion) af limfarve og linolie. Stort set alle limfarver kan emulgeres til temperafarver (latin: "at blande i rette forhold"), de mest almindelige er æggeolietempera og kaseintempera.
  • Lakker og lakfarver – de blanke lakker kan fremstilles af kinesisk træolie, af fyrretræsharpiks, af rav eller af schellak. Et gammelt navn for lak, der går tilbage til Antikken, er fernis. Lakfarverne fremstilles ved at rive farvepigmenter i selve lakken. Man kan fortynde lakfarverne til de er passende strygbarhed med linolie, sprit eller terpentin.
  • Hvidtekalk og kalkfarver - hvor bindemidlet er kulekalk – brændt, lagret kalk, overhældt med vand. Disse har været anvendt ubrudt på bygninger her i landet siden jernalderen.
  • Trætjære og trætjærefarve – Fyrretræets flydende harpiks er en lys brun, tyktflydende væske, der kan anvendes rent eller iblandet pigmenter som sort, rødt, grønt, gult eller brunt.

 

 

 

 

 

 

                  

 

Dør malet med linolie maling.
Den karakteristiske slangeskinds-
krakelring ses tydeligt.

 

 Dør malet med plastmaling. Den  karakteristiske afskalning i store flager  ses tydeligt.


Gennem de seneste 20-25 år er der forsket en del i anvendelsen af 8-10 af disse klassiske malingstyper i praksis, for at se om de kunne bruges i dag. Resultanterne viser følgende:

De er velegnede til vedligeholdelse og genbehandling
Erfaringerne med de klassiske malingstyper viser, at de er specielt velegnede til genbehandling, da diffusionstætheden for de flestes vedkommende ikke øges ved flere lag. De har en god vedhæftning, også på andre malingstyper, bl.a. fordi de udvider sig under hærdningen og så holder de meget længe, før de skal genbehandles.

De imprægnerer træet med linolie

Linoliemaling, trætjærefarve og lakfarver imprægnerer træet med linolie, der mindsker vand- og fugtoptagelse i træet. De klassiske malingstyper er meget nemme at vedligeholde, i de første 10-15 år udelukkeende med linoliefernis, strøget direkte på de afvaskede overflader med en klud eller pensel. Enkelt og effektivt.

Lange erfaringer
De er meget nemme og enkle at fremstille, bruge og bedømme, bl.a. om og hvornår de skal genbehandles eller ej. De består af simple og overskuelige materialer, man ved hvad de indeholder og der er ingen farlige opløsningsmidler eller miljøskadende stoffer.

  • Hvidtekalk og kalkfarver har været fremstillet og brugt på bygninger i over 2000 år

  • Linoliemaling har været kendt og brugt i omkring 1000 år

De patinerer smukt
En ting, mange har skullet vænne sig til er de klassiske malingstypers patinering med årene. 

  • Linoliemaling krakelerer i overfladen efter ca. 10 år, kraftige farver blegner i sollyset og lyse farver gulner en smule i mørke

  • Trætjærefarver bliver grove og nuprede i overfladen efter et år

  • Kalkfarver, limfarver og temperafarver slides udefra af vejr og vind og bliver derved tyndere og tyndere, for til sidst nærmest at forsvinde af sig selv. Derved "rengør" de flader, der er behandlet med kalk, limfarver eller temperafarver praktisk taget sig selv, idet snavs og alger regner af, af sig selv, på de regnskyllede områder af en facade.

Det, at de klassiske malingstyper krakelerer, blegner, gulner eller slides (ikke alt på én gang), giver huset, facaderne eller døren/ porten/ vinduet mere karakter. Ældre huse kommer på denne måde til at bevidne sin alder på en harmonisk måde.

Det er netop på disse områder, de klassiske malingstyper skiller sig tydeligt ud fra de moderne malingstyper på udvendigt træ og murværk. De moderne malinger holder ganske vist farverne godt, de samme steder, men erfaringsmæssigt skal der genbehandles efter få år hvor stort set alt den gamle maling skal aftages, hvilket er besværligt, dyrt og slider på husets materialer.

 

Findes der noget smukkere, mere karakterfuldt og mere i pagt med ældre huses alder og historie end en slangeskindskrakeleret linoliemaling, eller en blegnet blå dør og blegnede og slidte bindingsværkstavl?

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalket mur som er diffusionsåben (Gul mur) og Mur behandlet med ikke diffusionsåben overfladebehandling

På murværk og puds forstærker og forbedre de naturlige kalkfarver murværket i forhold til fugt, mudstandsdygtighed og holdbarhed.

 


Konklusion
Efter 20-25 års praktisk brug og forsøg med de klassiske malingstyper har vi så gode erfaringer med disse, at vi helt entydigt kan sige, at man opnår bedre teknisk holdbarhed, ikke mindst for det træ og murværk, de males på, man opnår en enklere, mindre og billigere vedligeholdelse, og man opnår et smukkere resultat, i langt bedre pagt med ældre huses historie, arkitektur og patinering.

De erfaringer, der her refereres til, findes fuldstændigt identiske i Sverige, Norge og Finland, samt England og Holland, hvor man i højere grad end herhjemme har holdt fast ved flere af disse gamle malingstyper.

For fredede og bevaringsværdige bygninger anbefaler både Kulturstyrelsen, Ministeriet for By-, Bolig- og Landdistrikter, restaureringsafdelingerne på landets Arkitektskoler, Center for Bygningsbevaring i Raadvad samt stort set alle rådgivere indenfor bygningsbevaringsområdet i Danmark at man anvender de klassiske malingstyper til vedligeholdelse og istandsættelse af disse – og hvorfor skulle man stille andre ældre bygninger dårligere.

 

 

aj/SV-Klassisk overfladebehandling af udvendig træværk/s2-5

Din vurdering af artiklen:   

< Tilbage til oversigten

TAGS
MEST LÆSTE
Kalkning af facader
Rigtigt udført kalkling hverkan må eller skal smitte af. Udført rigtigt holder en kalket overflade i 8-15 år, afhængig... LÆS
Maling af indvendige døre, indfatninger, paneler m.m.
Langt de fleste indvendige døre er såkaldt fyldingsdøre. Fyldingsdøre er opbygget af en ramme udfyldt med fyldninger.... LÆS
Skønvirke 1890 - 1915
Skønvirke er en stilperiode, der ligger samtidig med historicismen og nationalromantikken. Den opstod som... LÆS
Overfladebehandling af udendørs træværk
Mange års erfaringer viser, at udvendig træværk med fordel kan behandles med malinger, der er diffusionsåbne.... LÆS
Renæssancen 1536 - 1660
Renæssancen blev grundlagt i 1400 & 1500 tallet i Italien men kom først for alvor til Danmark efter reformationen. Den... LÆS
Gamle rudeglas er guld værd
Prøv at kigge nærmere efter, næste gang du kommer i en bydel, hvor de originale vinduer er bevaret. Gamle rudeglas er... LÆS

TILMELD NYHEDSBREV
Navn:
Din e-mail:

Lyst til mere inspiration?

Historicismens Huse og andre spændende titler

Sådan blev huset fra 1835 til en moderne boligdrøm

Historier fra Hverringe: Udskiftning af bindingsværk

Find det produkt du skal bruge

Kontakt

Lær os at kende

Kan vi hjælpe dig?

Partnere

Hverringe Centrum for Restaurering
Hverringevej 185
DK-5300 Kerteminde
Tlf. +45 6332 3131
kontakt@hverringe.dk
CVR-nr. 32672124

Om os
Presse
Jobs
Persondatapolitik
Cookies

Besøg os / Find vej
Handelsbetingelser
Levering og forsendelse
Returnering af varer
Nyheder

Realdania
Fremtidens Herregård
Kerteminde LAG
Syddansk Væksthus
EU

Besøg Hverringe Gods

 

 

 

 

Tilmeld nyhedsbrev:

 

Nænsom bygningsbevaring
Istandsættelse af gamle huse
Bevaring og vedligeholdelse af gamle huse
Originale og Traditionelle Materialer
Restaurering og Bygningsbevaring
Gamle håndværksmetoder
Gamle traditionelle håndværksmetoder
Gamle vinduer og døre