Artikel: Renæssancen 1536 - 1660
FORSIDE OM OS KONTAKT

Indtast dit søgeord herunder for
at finde en specifik vare. Du kan
også søge på varenummer.

SKJUL MENU

Renæssancen 1536 - 1660

Renæssancen blev grundlagt i 1400 & 1500 tallet i Italien men kom først for alvor til Danmark efter reformationen. Den danske renæssance var dog inspireret af den Nederlandske renæssance og ligner derfor ikke den Italienske.

Renæssance betyder genfødsel og kaldes dette fordi antikken så at sige blev genfødt, genopdaget og brugt som forbillede i renæssancen. Det gælder både antikkens arkitektur og filosofferne Platons og Aristoteles' humanistiske værker. Man ser mennesket som et unikt og selvstændigt tænkende væsen, der kan handle og gøre en forskel.

Man går fra at tænke kollektivt, traditionsbundet og religiøst til at tænke individuelt, kritisk og verdsligt. Den danske kirkes administration overtages i renæssancen af staten og dermed kongen, hvilket svækker kirkens/styrker kongens rigdom og magt. Konger, fyrster og adelsmænd investerer nu i videnskab, kultur, filosofi, historie og kunst som aldrig før.
Mennesket er i centrum.

Kunst og vægdekorationer

I renæssancen var mennesket i centrum fordi antikkens værdier blev genopdaget og genoptaget. 

Malere gik fra at være anonyme håndværkere og steg højt i status som kunstnere. En kunstner var en person, der med særlig guddommelig inspiration og skaberkraft kunne formidle sit budskab. I Italien var Raphael, Michelangelo og Leonardo Da Vinchi de store foregangsmænd for renæssancens malerkunst. 

Portrætmaleriet gennemgik en kraftig udvikling i renæssancen. Igennem portrætmaleriet kunne man skildre sin succes og sin status.

 

 

Opspændtlærred -Chr. IV Rosenborg

Opspændt lærred - Dronning Anne Cathrine

 

 


I starten af 1500 tallet fandt man i Rom, nogle meget velbevarede antikke arabesker & grotesker fra år 68 e.Kr. i Neros Gyldne hus. Det var veludførte og detaljerige dekorationer. Væggene var opdelt og inddelt i små og store felter med motiver af vaser, frugter, fugle, masker og fantasivæsner som sfinx, kentaurer, putti & satyrer. Motiverne var sirligt omkranset af detaljerede blad- & blomsterranker.

Rafael var inspireret af disse smukke dekorationer, da han udsmykkede Vatikanets loggiaer i 1517-1519. Dekorationerne bredte sig hurtigt herfra til resten af Italien og videre ud i Europa igennem træsnit og kobberstik, der kunne trykkes, formidles og fortolkes fra kunstner til kunstner. Motiverne fra de antikke dekorationer spredtes også til bl.a. stuk, træskærerarbejde, skulpturer og andre kunsthåndværk. 

 

Grotesk - Vatikanet museet i Rom

Forgyldning - Vatikanmuseet i Rom 

 

I nordeuropa blev oliemaleriet udviklet og det gav nye muligheder for at male i mange transparente lag og således skabe større dybde, detaljegrad og perspektiv. 

Flere forskellige kunstarter indenfor malerfaget vandt frem i renæssancen.

Inden for vægdekorationer blev nye teknikker ligeledes taget i brug. 

 

 

 

Opspændt lærred - Portræt af Chr. 4 Rosenborg slot

Gobeling - Gl Estrup

 Perspektivmaleri - Raphael School of Athens  Vatikanmuseet

 

Kunst og vægdekorationer for konge og adel

I renæssencen blev der importeret og produceret billedvævede tapeter til udsmykning på bl.a. slotte & borge.  Motiverne var nu ikke kun bibelske. 

Vilde dyr, grottesker, arabesker, jagtscener, sagn, blomster, bladranker, landskaber og fantasifigurer er blot nogle af de talrige motiver der bredte sig på tapeterne.

Kongetapeterne fra Kronborg:

Hans Knieper var en meget dygtig flamsk maler, der blev hentet til Danmark af Frederik 2. i ca. 1578. Hans portræt af Frederik 2. viser den nye portrætstil. Der er dybde i billedet, gulv, bagvæg og detaljer, der med lys og skygge effekter fremstår naturalistiske. Det er altså et af de første portrætmalerier malet med perspektiv. Og så er kongen portrætteret i helfigur. 

Det var oprindeligt planen at Hans Knieper skulle fremstille forlæg - såkaldte patroner - til billedvæveren Antonius de Gorth.

De skulle således samarbejde om fremstillingen af 40 billedvævede tapeter af kongerækken helt tilbage fra kong Dan og frem til kronprins Christian 4. 

Det blev dog Hans, der stod som leder for at få arbejdet skitseret og udført, da væveren døde kort efter arbejdets påbegyndelse. I alt 100 konger blev det til på de 40 prægtige tapeter. Tapeterne blev vævet i talrige farver og stod meget farvestærke, da de var nye. Detaljerigdommen vidner om et meget højt kunstnerisk niveau. 

Af disse er der kun bevaret 14 tapeter. 

Efterfølgende udførte Hans en fabelagtig bordhimmel til Frederik 2. vævet af silke med mønstre af både guld- & sølvtråde.

Også på herreborgene blev der udsmykket med vævede tapeter. Disse kunne være importeret fra Flanderen eller andre lande, men hos adelen var der også penge til at hyre udenlandske vævere, der specialfremstillede tapeter til de store sale.

Tapeterne var ikke alene en prægtig udsmykning - de havde også en isolerende effekt og bragte et rum "varme".  

Denne varme kunne man i en vis grad også opnå ved at male draperinger direkte på væggene, så det ud som om, væggene var beklædt med tekstil. Det var tydeligt at dekorationen var bemalet. Disse dekorationer var et forstadie til barokkens forfinede optiske illusionsmaleri - såkaldt trompé l'oeil. 

På Gammel Estrup er et af tårnværelserne udsmykket med et kalkmaleri af draperinger fra gulv til loft. 

 
 

Malede draperier Gl. Estru

Malede draperier - Vatikanmuseet

Malede draperier, detalje - Vatikanmuseet

 

Kunst og vægdekorationer for bedre borgerskab

Der var ikke de samme midler at gøre med for det bedre borgerskab, som adelen havde, men mindre kunne også gøre det. Malersvendene var dygtige håndværkere, der udførte smukke dekorationer direkte på væggene i kalk-, tempera- eller limfarve. 

Ofte var det malerens opgave at få dekorationerne til at ligne de dyre tapeter fra slotte og borge. 

Efterligninger af draperede vægge var et yndet motiv og bragte rummet lidt "varme". 

Adelens kunst var forbilledet og den blev rigt kopieret i malede versioner på vægge i kalk og limfarve. 

 

Bormesterstuen - Den Gamle By i Århus

 

Bormesterstuen - Den Gamle By i Århus


Kunst og vægudsmykninger hos almuen

Der findes ikke mange små huse der stammer tilbage fra renæssancen og især ikke huse med rester af den originale væg udsmykninger. Men kalk og limfarve brugte man bl.a. indvendigt og udvendigt kalkede man oftest. 

Byggematerialernes og malematerialernes åndbarhed sørgede for en god og naturlig ventilation af rummene. De kunne optage fugt og afgive fugt, hvilket gav et godt indeklima. 

Hvis du besøger Museet 'Museumsberg' i Flensborg er der udstillet en panelbeklædt renæssance bondestue. "Pesel fre Peter Hansens hus i Nieblum på Før 1637" 

Få mere viden om renæssancen

Hvis du er interesseret i flere spændende information om renæssancen så klik på nedenstående links.

En ny tid på vej

Christian 4. ønskede at være nordens mægtigste konge og indledte krig i 1625 i sin position af hertug af Holsten. Som Tysk hertug var Christian uafhængig af det danske rigsråd, der ikke ønskede krigen. Dermed førte han Danmark ind i 30 års krigen. Først led Chr. 4. et stort nederlag til Tyskland og senere et endnu større nederlag til Sverige, der i 1643-45 gik i krig imod Danmark. 

I 1657-1660 gik den nye danske konge Frederik 3. igen i krig imod Sverige, men det endte med et katastrofalt nederlag, hvor Danmarks grænser blev reduceret betydeligt. Krigen sluttede med Roskildefreden i 1660. 

Efter krigen var Danmark tæt på at gå fallit. Regningen for krigen skulle placeres og et taktisk spil begyndte imellem kirken, kongen, adelen og borgerne. Det endte med indførelsen af enevælden, der gav den vellidte kong Frederik 3.  den suveræne magt og arveretten. Dermed kunne kongen skabe et rige med ensartede love og bestemmelser uden adelens indblanding. Danmark bestod da af Danmark, Norge, Island, Færøerne, Grønland samt hertugdømmerne Slesvig og Holsten. 

 

Din vurdering af artiklen:   


RELATEREDE ARTIKLER

Vikingetiden ca. 800 - 1050

Helt tilbage fra vikingetiden og før endda har danskerne udsmykket sig selv og deres hjem på forskellig vis. Vikingerne... LÆS MERE

Romansk stilperiode år 1050 - 1240

Det blev kristendommen og kirkernes udbredelse i Danmark, der førte de romanske byggemetoder og udsmykninger til landet... LÆS MERE

Gotisk stilperiode ca. 1250 - 1536

Den gotiske stilperiode strakte sig fra ca. 1250 - 1536. Kirken havde en enorm magt i denne periode. Kirken ønskede den... LÆS MERE

< Tilbage til oversigten

MEST LÆSTE
Kalkning af facader
Rigtigt udført kalkling hverkan må eller skal smitte af. Udført rigtigt holder en kalket overflade i 8-15 år, afhængig... LÆS
Maling af indvendige døre, indfatninger, paneler m.m.
Langt de fleste indvendige døre er såkaldt fyldingsdøre. Fyldingsdøre er opbygget af en ramme udfyldt med fyldninger.... LÆS
Skønvirke 1890 - 1915
Skønvirke er en stilperiode, der ligger samtidig med historicismen og nationalromantikken. Den opstod som... LÆS
Overfladebehandling af udendørs træværk
Mange års erfaringer viser, at udvendig træværk med fordel kan behandles med malinger, der er diffusionsåbne.... LÆS
Renæssancen 1536 - 1660
Renæssancen blev grundlagt i 1400 & 1500 tallet i Italien men kom først for alvor til Danmark efter reformationen. Den... LÆS
Gamle rudeglas er guld værd
Prøv at kigge nærmere efter, næste gang du kommer i en bydel, hvor de originale vinduer er bevaret. Gamle rudeglas er... LÆS

TILMELD NYHEDSBREV
Navn:
Din e-mail:

Historier fra Hverringe: Velkommen til Konservatorværkstedet

Alle de rigtige produkter til dig og dit gamle hus

Skal du have nyt glas i dine gamle vinduer

Glas er ikke bare glas !

Find det produkt du skal bruge

Kontakt

Lær os at kende

Kan vi hjælpe dig?

Partnere

Hverringe Centrum for Restaurering
Hverringevej 185
DK-5300 Kerteminde
Tlf. +45 6332 3131
kontakt@hverringe.dk
CVR-nr. 32672124

Om os
Presse
Jobs
Persondatapolitik
Cookies

Besøg os / Find vej
Handelsbetingelser
Levering og forsendelse
Returnering af varer
Nyheder

Realdania
Fremtidens Herregård
Kerteminde LAG
Syddansk Væksthus
EU

Besøg Hverringe Gods

 

 

 

 

Tilmeld nyhedsbrev:

 

Nænsom bygningsbevaring
Istandsættelse af gamle huse
Bevaring og vedligeholdelse af gamle huse
Originale og Traditionelle Materialer
Restaurering og Bygningsbevaring
Gamle håndværksmetoder
Gamle traditionelle håndværksmetoder
Gamle vinduer og døre